EN | CZ 

Kázání 2025-09-14 - Milan Mrázek

18. Září 2025

14.9.2025 Lochotín

Pozvání ke stolu

Mt 9,9-17

Oz 6,1-6


Snažíme se srovnat s Božím slovem. I s tímto textem v evangeliu. Něčemu nerozumíme, něčemu ano, ale často nám nejde podle toho žít. Ale snažíme se pochopit Boží věci. Z dnešního textu se zaměříme na otázku:

Jak to že váš mistr jí s celníky a hříšníky?

Jak to? Farizeům je jasné: někdo by tam neměl být…

Jak se Matouš stal křesťanem?

Byl to celník = kolaborant s okupanty – tedy morální dno.

Křesťan je někdo, kdo je povolaný. Každý křesťan je povolaný. Možná na začátku to vypadá tak, že studuji… zajímám se… ale pak přijde moment – cítím a vnímám - On tě volá.

Povoláni jsme od něčeho k něčemu.

Když Ježíš se snaží vysvětlit, proč nechápou jeho jednání, uvádí příklad v měchy. Nejde to dohromady. Když dáte nové víno do starého měchu, tak to bouchne. Nejde to dohromady. Chemický proces - nové víno nemůže být ve starém - výbuch a měchy se roztrhnou.

Fp 3 - Pavel říká - vše pokládám za ztrátu, za nic(jako lejno) - to byl můj starý nábožný život… ne jen přidal jsem něco dalšího k mému náboženství

v tom vše myslí - nábožná horlivost

  • 7Ale cokoliv mi bylo ziskem, to jsem pro Krista odepsal jako ztrátu.
  • 8A vůbec všecko pokládám za ztrátu, neboť to, že jsem poznal Ježíše, svého Pána, je mi nade všecko. Pro něho jsem všecko ostatní odepsal a pokládám to za nic,
  • 9abych získal Krista a nalezen byl v něm nikoli s vlastní spravedlností, která je ze zákona, ale s tou, která je z víry v Krista – spravedlností z Boha založenou na víře,

Jasná změna - před a po - nové víno a staré měchy

musí se stát něco výbušného, co oddělí staré a nové

Pavel neřekne: Měl jsem docela dobrý náboženský rozhled a doplnil jsem svůj zbožný život o Ježíše. Naprosto ne! On vše odepsal jako ztrátu.

Jde o rozpor - náboženské myšlení X Ježíš.

V tu dobu šlo zrovna o židovské náboženství, ale platí to obecně

Odkrývá to každé lidské, náboženské myšlení, náboženský přístup

Dokonce může takto přemýšlet i někdo, kdo se vědomě nehlásí k náboženství

jde o lidský princip náboženství – způsob přemýšlení

S tímto se konfrontuje Ježíš a říká: Můj přístup je úplně jiný.

Kdo chce jít za mnou, je povolán od starých měchů k novému.

to musíš opustit, zahodit jako ztrátu, od toho jsi povolán

náboženské myšlení je způsob myšlení- kdy:

  • dělíme svět na dva tábory
  • ospravedlňujeme sebe (jak to, že sebe zařadíme většinou do té lepší kategorie?)
  • se snažíme vyrovnat se s vyšší spravedlností

Mnoho nám k tomu může říci situace u stolu u Matouše

Ježíš v Matoušově domě

farizeové: Proč jí Ježíš s hříšníky? (Nejen si to myslí, ale otevřeně se ptají)

Ježíš odpovídá: nepřišel jsem pozvat spravedlivé, ale hříšníky

Náboženský přístup rozděluje do dvou kategorií

  • malé hříchy (dělají všichni) a velké hříchy (to dělají ti hříšníci)

Když rozděluješ na dobré a špatné - operuješ podle náboženství

pozor!

každý, kdo rozděluje na 2 kategorie lidí = cítí se nadřazený nad těmi druhými

těmi, co nejsou tak

  • zásadoví jako my (lidi, co mají zásady a ti co ne…)
  • tolerantní jako my (tolerantní a ti tvrdí netolerantní…)
  • pracovití jako my (co makají a namakačenky…)
  • starostliví o sebe (ti co cvičí a ti lenoši)
  • starostliví o svou rodinu jako my (pro rodinní a ti co na rodinu nedbají)

Takový přístup vždy vede k nadřazenosti.

Farizeové se dívají na všechny svrchu

Říkají: Jak to, že se stýká s těmi špatnými (my zásadoví…)

Jsou chyceni do náboženského myšlení

Ježíš: nemám co bych jim nabídnul (oni mě nepotřebují…nepotřebují lékaře)

Nic ti nemohu nabídnout, když se vidíš jako nadřazený

Musíš sebe vidět jako někoho, kdo morálně selhal - aby ti mohl Ježíš něco nabídnout. On přišel pro hříšníky. Proto musíš vidět sebe jako hříšníka.

Ježíš ale i pro farizee má radu. Nebalí to s nimi. Řekne jim: Jděte a učte se - studujte - Milosrdenství chci a ne oběť (Ozeáš, Izajáš)

vy pošetilci - myslíte na své oběti

přináším oběti - a máme pocit, že nám Bůh něco dluží

to je systém náboženství

snažíš se a Bůh teď musí.. to a to

Poznáme to podle ovoce - jsme naštvaní, když Bůh by podle nás měl něco udělat a nedělá.

Pokyn: jděte a učte se - odhledněte od oběti

podívejte na lásku Boží - na jeho milosrdenství

Jedině odhlédnutí od našich obětí k tomu, co Bůh udělal

pohled na TOHO, kdo jí s hříšníky

Má jediná naděje - je JEHO spravedlnost

Jeho pozvání ke stolu, naprosto nezasloužené.

Ježíš stoluje s těmi, kdo morálně selhali.

Jak poznáme, že jdeme a učíme se jinak přemýšlet?

Podle toho:

Jak my jednáme s lidmi, co morálně selhali?

nemůžeš je vystát? To ukazuje samospravedlnost.

Jak jednáš se sebou, když jsi morálně selhal

tvrdě? to není Ježíš (ale náboženské záslužnictví)

Jeden přístup vede k povýšenosti X druhý k pokoře

Jediné, co si zasloužím je Boží hněv a žádné místo u stolu.

Má jediná naděje hříšníka je, že ON jí s hříšníky.

Musíme se naučit přemýšlet při stolování s Kristem. Neřešit, kdo u toho stolu sedí. Všechno to jsou hříšníci pozváni z milosti. Děkuj, že ty jsi pozván. Jsme pozváni ke stolu samotným Kristem. Nic si nezasloužíme, ale On nás zve.

Telefon | +420 774 354 374

Email | lochotin@umc.cz

Ukázat na mapách | Přejít na Facebook

Adresa: Bolevecká náves 2016 / 2 | 323 00 Plzeň

Bankovní spojení: Fio banka a.s., 2800133169/2010

Přihlášení

IČ | 66365988

© 2025 ECM Plzeň 1 - Lochotín