EN | CZ 

Kázání 2020-12-20

21. Prosince 2020

Kázání 20.12.2020 ECM Plzeň 1 - sbor Lochotín

Introit: Zj 22,20, SZ: Mal 3,1-5, NZ: Zj 7,9-11 - Téma: Maranatha

Marana tha - pane náš, přijď. Toto aramejské zvoláním bylo zvolání prvotní církve. Ačkoli první církev - stejně jako Ježíš - mluvila aramejsky, je jen málo dochovaných aramejských sousloví v NZ. Jedno z toho mála je právě zvolání Maranatha.

Nese v sobě hned několik rozměrů a dá se přeložit různými způsoby. Znamená to „Náš Pán přišel“, ale neuděláme chybu, když ho přeložíme „Náš Pán přichází“. A může to být také prosba, apel: „Pane náš, přijď!“ A o této prosbě první církve chci dnes mluvit. Je to prosba církve zkoušené a pronásledované, církve, která toužebně očekávala druhý příchod svého Pána. Vyhlížela jej každým dnem v naději na vysvobození, v naději na lepší budoucí.

A co my? Vyhlížíme příchod Pána? Nebo se ho spíše lekáme a bojíme. Je nám líto, že vše pomine? Cítíme se tím být ohroženi? Z pohodlí domova, když jsme materiálně zajištěni, když jsme tak dobře zabydleni na této zemi, proč bychom vlastně volali Marana tha - Pane náš, přijď?

Proč by usazená církev, která už tak zapustila kořeny v naší kultuře a společnosti, která je zvána ke spolurozhodování o společnosti a její představitelé jsou váženými občany, proč by církev, která je tak zabydlená v tomto světě - jak by krásně řekli moraváci „usádlená“ v tomto světě - měla ještě vyhlížet příchod svého Pána?

Je-li dnešní církev uprostřed Evropy něčím ohrožena, pak to jistě není pronásledování, chudoba a hlad, ale je to přejedení, přesycení - obezita. Je to tučné srdce a další civilizační choroby - to je hrozba církve v našich končinách.

Proč by se církev raději nemohla modlit: „Pane, děkujeme Ti za Tvé požehnání, za to, jak jsi nás zajistil na této zemi, jak se o nás staráš a zabezpečuješ nás.“ Proč by se měla modlit „Marana tha - Pane, přijď“ - vždyť Jeho příchodem o vše přijde - nejen o své postavení, ale ztratí smysl vlastní existence.

… Od kdy se kapři těší na výlov rybníka?

Ano, jsem křesťan 21. století uprostřed evropského blahobytu. Jsem zabezpečen, „mám vše a nic už nepotřebuji“. Dokonce za to mohu Bohu děkovat a vědět, že jsem to přijal z Jeho ruky a pro Jeho milost - že jsem si to nezařídil svou šikovností a pílí. Mám snad důvod přidat se k prvotní církvi a volat spolu s ní Marana tha? Pane náš, přijď!

Odpověď je prostá - ano, mám. Mám mnoho důvodů, abych volal z plných plic: Marana tha. Pane náš, přijď!

1) Vyhlížím nový Jeruzalém, ve kterém bude spravedlnost. Zákon bude platit pro všechny stejně. Nebudou tam vládnout prospěcháři ani neschopní kariéristi. V čele nebudou ti, kteří se tam prodrali po zádech druhých. Nikdo nebude zneužívat svého postavení pro své vlastní zájmy.

Mocní už se nebudou vysmívat chudým… protože tam mocní nebudou. Ani chudí tam nebudou - tahle hra na mocné a chudé skončí vzkříšením.

Čteme Zj 20,12

Nečekám, že tam bude spravedlnost podle mých představ - ne, očekávám, že tam bude dokonalá spravedlnost, lepší než je ta moje. Spravedlnost, která je založena na Boží lásce, která se druhému dává bez odměřování.

Na to se opravdu těším, a proto se mohu modlit: Marana tha - Pane náš, přijď!

2) Vyhlížím nový Jeruzalém, kde nebude už žádná nemoc - ani covid, ani rakovina, ani infarkty a mrtvice, ani jiné nemoci. Jak říká prorok: Kulhavý poskočí jako jelen.

Čteme Zj 22,1-2

A nebudou tam zubaři - protože zuby nikoho bolet nebudou, protože bolesti už tam nebude. A nebudou tam chirurgové. Ani psychiatři tam nebudou. Prostě si budou muset najít jinou práci.

Zato hospodští budou mít plno - a nebudou muset zavírat a otvírat a zavírat. A nebudou si muset dělat rekvalifikační kurzy, protože všechny národy zasednou okolo stolů ke společné večeři.

Ale odboráři si budou muset udělat rekvalifikační kurz, stejně jako exekutoři a soudci. A policisté už tam nebudou zapotřebí.

A nebudou tam reklamace a hypotéky a nebude tam kárná komise ani vyšetřovací vazba.

Asi jsem se nechal unést svými představami - tak přízemními a tak lidskými - promiňte. Možná to tam bude jiné. Možná úplně jiné. Nevím. Přiznávám, vlastně o Božím království nevím téměř nic.

Něco ale přece vím: Bude to tam dobré. Bude to tam dobré a bylo by dobré tam být.

A modlím se s nadějí: Marana tha! Pane náš, přijď!

3) Měli jsme v týdnu ekumenu - setkání kazatelů různých církví. Je moc fajn, že se můžeme vídat napříč denominacemi. A těším se na lednový týden společných modliteb.

Ale abych se přiznal, ještě víc vyhlížím nový Jeruzalém, kde denominace nebudou, nebudou tam metodisté ani luteráni, katolíci ani pravoslavní, protože církev už nebude zapotřebí. Ano, vyhlížím Jeruzalém, kde nebude církev. Bůh bude uprostřed svého lidu.

Čteme Zj 21,22

A nebude tam kněží ani kazatelů, protože kněz nejvyšší bude s námi.

Ale nebude už přinášet oběti za hřích, protože hřích už nebude.

A tak volám s první církví: Marana tha. Pane náš, přijď.

SUM: Končí advent a přichází Vánoce.

Připomínáme si, že Ježíš přišel na tuto zem, že se Bůh sklonil k člověku, že se stal jedním z lidí, aby nesl naše lidství na sobě. Připomínáme si slova první církve: Maranatha - Pán náš přišel.

Také ale smíme okoušet, že to není věcí minulosti, že Pán přichází i dnes, vstupuje do našich životů, klepe na naše srdce, a když otevřeme, on vstoupí. Připomínáme si slova první církve: Maranatha - Pán náš přichází.

A hledíme kupředu, k nebeskému Jeruzalému, který sestupuje z nebes. Nejen že smíme hledět do budoucna bez obav, ale dokonce s nadějí! Smíme se modlit s první církví: Maranatha - Pane náš, přijď. Amen.

Slovo na cestu Zj 22,17

Telefon | +420 774 354 374

Email | lochotin@umc.cz

Ukázat na mapách | Přejít na Facebook

Adresa: Bolevecká náves 2016 / 2 | 323 00 Plzeň

Bankovní spojení: Fio banka a.s., 2800133169/2010

Přihlášení

IČ | 66365988

© 2024 ECM Plzeň 1 - Lochotín