Ž 13; 1Kr 17,9 – 24; Ř 6,12 – 23; Mt 10,40 – 42
Jsme teď v tzv. bezslavnostní části církevního roku. Domnívám se, že je to období, kdy se máme soustředit (třeba?) na uvádění do praxe všech těch důležitých akcentů Božího zachraňujícího jednání s člověkem.
Když jsem před dvanácti lety přemýšlel o evangelijním textu na tuto neděli, tehdy napadlo mne, zdali text nemluví o jakési dělbě práce (služby) při uskutečňování „velkého poslání“; měl jsem ale nad tím velký otazník, zdali text nepřekrucuji. Jistě se i vám zdá, že text mluví o přijetí Ježíšových poslů. No, a kdo by měl Ježíšovi posly přijímat jiný, než ti, ke kterým jsou posláni. Takže by toto slovo měli slyšet ti, kteří ještě nepřijali evangelium, že? Ovšem to by bylo podivné. Ti zatím na názor Ježíše asi nejsou moc zvědavi.
Jenže sloveso „přijmout“ lze chápat i jako sloveso „mít za“. To totiž významově koresponduje s významem přijímání vyslanců. (Když Ježíš toto říkal, používal způsob mluvy běžný u Židů. Ti věděli, že přijmout člověkova vyslance nebo posla, bylo totéž jako přijmout toho člověka. Projevit úctu poslovi, bylo totéž jako projevit úctu králi, který ho posílal. Přijmout posla přítele s láskou, bylo totéž jako přijmout přítele samého. Žid vždycky věděl, že uctít představitele nějakého člověka, znamená uctít toho, kterého reprezentuje. To platilo zejména o moudrých lidech a o těch, kteří vyučovali Boží pravdu. Rabíni říkali: “Ten, kdo prokazuje pohostinnost moudrému, jako by přinášel prvotinu svého ovoce Bohu.” “Ten, kdo pozdraví učeného, jako by pozdravil Boha.” Jestliže je člověk skutečným Božím člověkem, přijmout ho, znamená přijmout Boha, který ho posílá. W. Barclay)
A tak jsem, pamětliv homiletického pravidla, nahlédl do komentářů, abych se přesvědčil, nacházím-li se ještě na půdě církve a mohu vám to s klidným svědomím předložit.
Ano, tento text mluví také o týmové spolupráci při uskutečňování „velkého poslání“. Při této službě se upotřebí všechny dary Ducha svatého a tím i všichni zúčastnění na tomto procesu se rovným dílem podílejí na této službě. Má to tu velkou výhodu, že každý dělá službu podle svého obdarování – tj. dobře a s chutí – a výsledek tomu také odpovídá. Ještě dobře si pamatuji z vojny, jak nevděčná byla role těch, kdo zajišťovali týlové zabezpečení. (Dnes se tomu říká „logistika“.) A přitom se nadřeli možná daleko víc, než jednotka, kvůli které všechno zajištění dělali. Odpusťte mi, že mluvím jako člověk s militantním smýšlením, ale církev je vlastně také taková armáda. To týlové, logistické zajištění, je nesmírně důležité. V misiologii se učí, jak je důležité zázemí sboru a církve, z které odcházejí misionáři na misii. Máme-li i my být misionáři všedního dne, potřebujeme dobré týlové zajištění ve sborovém společenství, které je takovou základní jednotkou na poli misie a evangelizace.
Ale jak je to s tzv. úspěchy? Kdo bude odměněn? Vyznamenán? Uznáván? Každý, kdo byl v týmu!! Kdo se modlil, kdo pracoval, kdo podepíral, kdo povzbuzoval, kdo dával čas, peníze a službu. Vytvořit takovou atmosféru ve sboru není snadné. Musíme se ale držet Božího slova, které nám k tomu má pomoci a které o tom takto mluví.
Dobře to ilustruje příběh zajištění proroka Eliáše z 1Kr 17,9 – 24. Pán Bůh poslal Eliáše Tišbejského k vdově do Sarepty. Protože je Bůh, tak se jí neptal a Eliáše k ní poslal. Co to pro ni znamenalo? Měla strávníka navíc? Ano i ne. Díky tomu, že se měla postarat o Eliáše, přežila ona i její syn, protože ji k tomu Pán Bůh dal prostředky. Co nám ten starověký Boží příběh může říci? Být zúčastněný na realizaci Božího záměru může být pro nás zachraňující. Ta vdova k tomu přišla z čisté Boží milosti. Pohanka, žena netušící nic o Božích úmyslech. Jistě své angažmá v Božím díle Pánu Bohu nevyčítala i přes mnohé těžkosti, které s tím přišly.
A z pohledu židů si můžeme připomenout i to, že Pán Bůh si pro tuto službu nevybral nikoho z Izraele, ale pohanku. To bylo jistě pro židy bolavé zjištění, a když jim to Pán Ježíš v synagoze v Kafarnaum připomněl, velmi je rozhněval. Skoro bych se s vámi vsadil, že si nemyslíte, že by si Pán Bůh mohl použít pro „velké poslání“ nekřesťana!! A hněvali byste se, kdyby si Pán Bůh použil nekřesťana místo vás?
Poselství dnešní neděle je velice jednoduché:
Nezapomeň na to!! Nejsem si jistý, máme-li ohledně toho naprosté jasno.Amen.
Slovo vyslání: `Jděte i vy na mou vinici, a já vám dám, co bude spravedlivé.´ Vezmi si, co ti patří a jdi! Já chci tomu poslednímu dát jako tobě;… Tak budou poslední první a první poslední." Mt20,4.13.16
Požehnání: Bůh trpělivosti a povzbuzení ať vám dá, abyste jedni i druzí stejně smýšleli po příkladu Krista Ježíše, a tak svorně jedněmi ústy slavili Boha a Otce našeho Pána Ježíše Krista. Ř 15,5.6