EN | CZ 

Kázání 2024-06-23 - Zdeněk Eberle

24. Června 2024

Kázání na Lochotíně neděle 23.června 2024

Ž 9,10-21; 1S 17,1a.4-11.19-23.32-49; 2 K 6,1-13; Mk 4,35 – 41 “Pane, spíš?”

Al Akimof, Američan ruského původu, pracovník misijní organizace “Mládež s misií” vyprávěl, jak na své jedné cestě po Tichomoří chtěli ještě před odletem navštívit jeden odlehlý ostrov, kam se dalo dostat jen lodí. Domlouvali se s místním majitelem lodě, ale ten nechtěl v ten den vyplout, protože podle známek na obloze čekal bouři. Misionáři byli zklamáni a dali to také náležitě najevo. Za nějakou hodinu však majitel lodi misionářům vzkázal, že tedy vyplují.

“Proč jste změnil své rozhodnutí?”, ptali se misionáři, “bouře nebude?”.

“Bude”, odpověděl místní rejdař, “ale vy jste křesťané, ne? Tak se modlete! Ten váš Bůh přece umí utišit i bouři.”

Vypluli a bouře přišla. “A to taková”, vyprávěl Al Akimof, “že jsem se v životě tak nemodlil.”

Je to pro nás úsměvné a dobře se to poslouchá, že? Být ovšem na té lodi na rozbouřeném moři - to je jiná.
Obávám se, že je to podobné, jako když si čteme v neděli v příjemném prostředí o naivních učednícíchPána Ježíše: jsou společně s Ježíšem na lodi a - bojí se!!Ale ono to není jen o učednících; ono je to také (a snad především) o nás.

1. Bouře přicházejí do našeho života docela přirozeně; to platí pro křesťany i nekřesťany.
2. Kdo se nechal pozvat Ježíšem, je v lodi života s Ježíšem.
3. Pokoj je možné mít už i při bouři, nejen po ní.

Ad 1.) Genezaretské jezero leží v takových přírodních podmínkách (200 pod hladinou moře, řídký vzduch, větry tam klesaní do mimořádné prohlubně obrovskou rychlostí), že jsou tam náhlé změny počasí. K horšímu i lepšímu. Jako v životě. Obyčejně, přirozeně. Známe to i ze své současnosti.

Pán Ježíš kázal (rozumím-li dobře textu) z lodi, byl unavený a při plavbě záhy usnul. U kormidla, u vesel nebo u plachty jsou učedníci. Jistě především ti, kteří znali Genezaretské jezero jako své boty. Vždyť to bylo jejich minulé pracoviště. Přesto, že jezero dobře znají, dnešní bouře se jim zdá větší a nebezpečnější (lailaps megále anémon=veliká větrná bouře; K: bouře veliká od větru). Nevíme, co by dělali jako rybáři, když byli ještě bez Ježíše. Ale to je pro ně dnes teorie. Dnes jsou s Ježíšem; a On spí. “My jsme ohroženi na životě a ty spíš! Tobě je to jedno?”
Pán Ježíš většinou na takové či podobné výpady ani nereaguje. Snad proto, že nás jako Boží Syn i jako pravý člověk chápe.

Ad 2.) Kdyby se učedníci nenechali Ježíšem pozvat k následování, byli by na lodi (třeba jako rybáři) sami. Ale oni se nechali pozvat. Jsou s Ježíšem, či Ježíš je s nimi. To však nezabrání bouři, aby na ně nezaútočila.
Je to velice symbolické. Následování Ježíše není cesta po rozkvetlé louce za mírného slunce. Je to docela náročná a nezaručená cesta. Je to plavba. Proto je na některých křesťanských symbolech loď a na ní kříž. K takovému životu nás Pán Ježíš zve a dává nám odvahu takový život přijmout a odvážitse to tak žít. Vnějším způsobem se vždycky, ve všech případech takový život neliší od života těch, kdo Ježíše nenásledují. I do jejich života přicházejí bouře. Otázkou je, kdo ty bouře utiší a kdo jim dá sílu a odvahu přežít, než se bouře utiší. Ono je to vlastně o důvěře. Člověk se zajišťuje tím, v co důvěřuje. Jaké jsou vaše jistoty života? A jistoty života se prověřují v kritických chvílích, nikoliv v pohodě. Taková bouřka je důležitá i pro nás, abychom si upřímně zodpověděli: tak na čem můj život stojí? Je to opravdu tak, jak si to myslíme v neděli? Minulou neděli jsem si obzvlášť při chválách uvědomil, jak odvážná vyznání v písních máme. Myslíte také na to, co zpíváte? Platí to pro vás nejen v neděli v 9.45, ale i v úterý ve 12.15??
V našich zkouškách a vysvobozeních naše důvěra v Ježíše roste. Naše důvěra v Něj roste, když zjišťujeme, že Boží slovo v Bibli je pravda a můžeme si to i vyzkoušet! (Boží slovo je pravda i bez naší zkušenosti, ale když to ochutnám skutečně, je to víc než 100 kázání!!!) Pán Ježíš přišel pro každého, jeho pozvání platí každému. Neslibuje pohodu a bohatství, ale nabízí, že bude na naší loďce života s námi, když se necháme pozvat.

A když jsem se už zmiňoval o symbolice, dovolte ještě tři věci:

  • Moře, to je v Písmu nepřátelský živel; do takového moře se vám vejde vše, z čeho máte strach.
  • Plavili se lodí na druhý břeh. Je to symbolika děje, všeho, co se děje mezi prvním a druhým břehem. „Druhý břeh“ také představuje přechod ve smrti a psychologové vás poučí, že strach ze smrti je ten největší lidský strach. Ale ty se přece plavíš na druhý břeh. A nemáš navigaci, abys věděl, jak je druhý břeh daleko.
  • Plavba byla v noci. Jak daleko do budoucnosti vidíš?

ad 3.)Kdo se nechal pozvat Ježíšem na cestu života, má růst v důvěře v Něj, v Ježíše. Ap. Jakub nám radí, že se máme radovat ve zkouškách, protože osvědčí-li se v nich naše víra, vede nás to k vytrvalosti. Opět: hezké slovo v teple a v suchu. (Pokud to mohu posoudit, dělo-li se něco pozitivního s mým charakterem, pak to bylo ve zkouškách!!) A Ježíš nás zve k životu podobnému plavbě. On sám je předpokladem pro to, abychom i život zmítaný, ohrožovaný a nezajištěný mohli a dokázali akceptovat, přijmout a žít plně bez rezignace a s důvěrou.
Z Pána Ježíše samotného jistota vyzařuje: loď se zmítá vlnami a Ježíš spí! Manifestace důvěry je moci pokojně spát i v ohrožení. Zdá se vám to lehkomyslné? Ježíš nás k určité “lehkomyslnosti” vybízí.
Starost či absence starosti o náš pozemský život - to je kus křesťanské lehkomyslnosti.
(Rozumějte mi v tom, prosím, správně!)
Jak často pokoj Pána Ježíše chápeme naprosto odlišně. Místo, aby nás nakazil, máme dojem, že Ježíš spí, neslyší, že jsme mu lhostejní, že je mu jedno, že nám jde o život,… A tak ho budíme, voláme “Pane”, vyjmenováváme mu všechno z naší teologie, co si myslíme, že je pro tuto chvíli důležité (že porazil smrt, hřích, že je Pán pánů, atd.) A možná, že to děláme především kvůli sobě, abychom si dodali odvahy. A Pán nás oslovuje.: “Proč jste tak ustrašení?”
Příběh o utišení bouře je u všech třech synoptiků. U Mk – Pán Ježíš utišil bouři a pak se jich ptá po víře
U Mt - se jich ptá po víře a pak utišuje bouři. To pořadí u Mt je veliká výzva: nenechej se zotročit strachem.
Pán Ježíš chce, aby ses stavěl strachu dřív, než bude po bouři! Uprostřed bouře jakéhokoliv druhu můžeš vědět víc, než vnímat jen svůj vlastní strach. Dřív nebo později bouře ustane. Kdo vidí Ježíše, jak tiší bouři, prožívá něco z Boží bázně. Jinde čteme, že učedníci prožívají úžas!
Úžas a bázeň - to máme tehdy, když poznáváme, že se děje víc, než za kolik prosíme nebo dokážeme věřit!
Potřebujeme prožívat úžas a bázeň, když poznáváme Ježíše jako toho, kdo v autoritě učí, ale potřebujeme vidět Pána Ježíše jako Pána v jeho činech. Potřebujeme zažívat Boží moc v našich životech.
Příští neděli se nám Pán Ježíš představí jako ten, kdo uzdravuje a křísí mrtvé. (Když bude kázání na text podle perikop. A oddíl mezi tím je o vymítání démonů.) Přál bych si, aby se nám už do té doby během příštího týdne představil ve své moci tak, jak ho budeme potřebovat vidět. Přeji vám pokoj Boží i uprostřed bouří. Přeji vám novou zkušenost, že Pán Ježíš je pravdou pro náš život; a že je mu dána veškerá moc na nebi i na zemi.

Poprvé po 76 letech jsem si všiml, že loď s Ježíšem a učedníky doprovázeli ještě jiné lodě. O nich pak v příběhu vůbec nic nevíme. Když se ve společnosti rozhlédnete, plaví se kolem vás hodně lidí na druhý břeh bez Ježíše. Ale ty? Máš v lodi Ježíše? Přál bych si, abychom si odnesli alespoň jediné: Mám v lodi života Pána Ježíše. Nebo: Mám v lodi života Pána Ježíše?

Amen
Slovo na cestu: Fp 4,6 Netrapte se žádnou starostí, ale v každé modlitbě a prosbě děkujte a předkládejte své žádosti Bohu.

Požehnání: Fp 4,7 + 23 A pokoj Boží, převyšující každé pomyšlení, bude střežit (kéž střeží) vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši. Milost Pána Ježíše Krista buď s vámi.

Telefon | +420 774 354 374

Email | lochotin@umc.cz

Ukázat na mapách | Přejít na Facebook

Adresa: Bolevecká náves 2016 / 2 | 323 00 Plzeň

Bankovní spojení: Fio banka a.s., 2800133169/2010

Přihlášení

IČ | 66365988

© 2025 ECM Plzeň 1 - Lochotín