EN | CZ 

Kázání 2023-03-05 - Pavel Kuchynka

06. Března 2023

J 3, 1-17

Zrození shůry a možnost nemožného

(5.3. 2023, ECM Plzeň 1, Bolevecká náves)

(?) Kdo z nás by nechtěl mít schopnost uzdravovat nemocné; proměňovat vodu ve víno; nasytit z malých zásob jídla mnoho hladových nebo dokonce vrátit život těm, kteří „předčasně“ zemřeli? Ježíš na svém kontě mnoho takových znamení měl. Dnes jsme však slyšeli, že všechna tato jeho znamení byla vlastně pozvánkou k poznání a přijetí něčeho mnohem důležitějšího. Byla sdělením, že Bůh člověku nabízí ještě mnohem lepší možnost.

-----

Nikodém byl Ježíšův tajný sympatizant. I dnes má Nazaretský mnoho těch, které jeho osoba a jeho příběh přitahuje. Většina z nich by se zřejmě shodla na tom, že v nich Ježíš probouzí vědomí, že v životě jde o víc, než doposud poznali. Vidí v něm člověka a učitele mimořádných kvalit (ten Nazaretský je prostě Boží). I dnešní Nikodémové mají možnost přijít za Ježíšem. Děje se to, když čtou jeho příběh. A tak občas i novodobí sympatizanti slýchají, že Ježíš je Boží Syn. Ale stejně jako Nikodém Janova evangelia ani oni nevidí, co to skutečně znamená. Prostě jen obdivují jeho učení, to, jak žil a chovají k němu úctu.

I všem svým současným sympatizantům Ježíš říká totéž: „Člověk sám o sobě nemůže o mně a o Božím království vědět/vidět téměř nic. To člověku umožní jedině nové narození shůry – z Boha. Tedy radikální proměna existence.“ Ježíš současné Nikodémy neodmítá. Naopak. Chce jim nabídnout možnost nemožného. Něco velmi cenného a nezbytného pro život. Nenabízí jen doplněk nebo drobnou obměnu života po způsobu jakéhosi upgradeu. Nenabízí vylepšení ve stylu změny toho či onoho; zřeknutí se toho či onoho nebo naopak osvojení si té či oné dovednosti, popřípadě rozvinutí nějaké své schopnosti.

Nové narození z Boha znamená stvoření úplně nového lidství. Křesťan není polepšený člověk. Je to úplně nový člověk. Člověk nových možností. (?) Jakých? Je to možnost následovat Ježíše bez úporné snahy – tedy zcela přirozeným chtěním. Je to možnost vidět to, co dříve neviděl/nevnímal. (Lilie, které člověk dostane jako projev přátelství, nejsou jen krásnými květinami. Jsou projevem lásky, velikosti a nádhery Stvořitele, který je člověku milujícím Otcem. Jsou dokonce ujištěním o smyslu života, který je darem. A jsou také zaslíbením, že všechno navzdory mnohým překážkám směřuje k plnému poznání Boha a k životu v opravdové plnosti bez zátěže lidské porušenosti.) Další možností, která dříve nebyla možná, je poznání Ježíše evangelií jako skutečného Pána. Jako blízkého Pána, který teď promlouvá přímo k srdci. Je to tedy možnost skutečného vztahu s Bohem, kdy člověk zakouší jeho lásku jako skutečnou lásku (k sobě, k druhým a k celému stvoření). Člověk zrozený shůry vnímá ve svém srdci nesobeckou lásku, která se projevuje jako stvořitelská moc, jako moc osvobozující a uzdravující. Má možnost úplně nově poznávat sebe i druhé – poznávat lidství, které je stvořené k Božímu obrazu.

(Všichni známe ten rozdíl, když někdo se stejným vybavením, se stejnými ingrediencemi a receptem upeče koláč s láskou, anebo jen z povinnosti. Pak můžeme doslova smyslově ochutnat skutečnost, že když dva dělají totéž, nemusí to být totéž.) Ježíš chce, aby se jeho sympatizanti stali lidmi Božího království. A i když ono tajemné zrození shůry je jen těžko vysvětlitelné, přesto je jasně poznatelné. (O vzdušném proudění lidé v dřívějších dobách nevěděli nic. Přesto jeho účinky mohli vnímat naprosto jasně.)

Ježíšův život byl ztělesněním lidství, které se rodí ve vztahu s Bohem. Ježíš byl každým coulem Syn, který přišel shůry. Přestože přijal omezení lidského těla, jeho život se vymykal omezujícím pozemským limitům. I všichni synové a dcery zrození shůry můžou se vší svou chatrností žít životem, ve kterém pulzuje moc nesobecké lásky samotného Božího Syna.

Když se Nikodém, učitel Izraele, zeptal Ježíše, jak se to všechno může stát skutečností jeho vlastního života, dostal od Ježíše otázku: „Ty to nevíš?!“ A pak mu připomněl, jak o tom mluví Písmo; a jak Písmo jedinečným způsobem ožilo a naplnilo se právě v jeho životě – v životě Božího Syna. Řekl Nikodémovi, že už nějakou dobu mají před očima a můžou naslouchat, jak k nim Bůh mluví ústy a činy svého Syna.

Vrcholem Ježíšova svědectví o Bohu se však měla stát jeho oběť na kříži – pro mnohé tak skandální a nepochopitelná. Oběť, bez které by žádná nabídka nového života nebyla vůbec možná. Ježíšova oběť se stala tím největším průlomem nebe do pozemského dění. Syn tím vydal nejsilnější a nejvýmluvnější svědectví o Boží lásce k člověku. Bylo to nejmocnější zjevení Boha jako milujícího Otce nás všech. Otce, který nás miluje nesmírně a nepochopitelně.

Ježíš jedním dechem prohlásí, že do nebe se nikdo sám nedostane – nový život nikdo sám nezíská. A pak na Nikodéma vybalí starý biblický příběh o vyvýšení bronzového hada – příběh, který popisuje, co je to zachraňující víra. Zároveň to však byla a je výzva k víře. (Izraelci v poušti reptali vůči Bohu. Bůh na ně seslal pohromu: smrtelně jedovaté hady. Když mezi nimi první padli mrtví k zemi, došlo jim, že tu pohromu na sebe přivolali oni. Volali tedy po Božím slitování. Bůh je však hadů nezbavil. Řekl Mojžíšovi, aby udělal bronzového hada a připevnil ho na žerď uprostřed tábora. Uštknutí, kteří se na hada podívali, byli uzdraveni. Nevěřím, že by někdo z těch uštknutých pochyboval o této Boží nabídce záchrany. Jejich pohled s veškerou důvěrou v Boží slib, určitě mířil k bronzovému hadovi na žerdi uprostřed tábora.)

Prostředkem nového zrození shůry je tedy víra. Zachraňující víra je tu ukázána jako poslušné a důvěřivé spolehnutí se na to, co Bůh člověku nabídl jako řešení jeho neřešitelného problému odcizení se. Bůh stejně jako kdysi žádá, aby se člověk spolehl na jeho nabídku, přestože je tak zarážející a podivná. O důvěru se v ní uchází Bůh, který nechce nikoho oslňovat svou mocí, ale sebedávající láskou. Láskou, která může být odmítána a odmítnuta. Ale také svobodně přijata.

(?!) chtěli byste od Boha jinou nabídku?! Je jasné, že tuto nabídku může přijmout jedině člověk, který uznává, že je uštknutý ochromujícím a zničujícím jedem; a že pomoc zoufale potřebuje. Pro toho, kdo si myslí a chce myslet, že je to celé opravdu moc divné; nebo, že to s nimi není zase tak vážné – že stačí trocha dobré snahy a vyhrabou se z toho sami – pro toho Boží nabídka spásy nic neznamená.

Přitom víra v Ježíše ukřižovaného a vzkříšeného je jednoznačnou výzvou vstoupit do jeho příběhu. Do příběhu, který zdaleka ještě neskončil. Ježíš má stále stejné přání: Chce, abychom se stávali lidmi podle jeho střihu. To všechno se uskutečňuje, když člověk s vírou stojí pod Kristovým křížem – když si vírou přivlastňuje Boží nabídku nového života. Odpovědět musí každý sám za sebe: „Je pro mě Ježíšovo svědectví – to co řekl svým životem o Bohu – hodnověrné nebo pochybné?“

Evangelista Jan říká, že on sám větší světlo – než to, které viděl v Ježíšově životě – nikde jinde neviděl. Je na každém člověku, jestli se vystaví jeho působení. Každopádně je to světlo vyvýšeného Krista, co dělá z pouhých sympatizantů lidi Božího království – lidi, kteří můžou nemožné. Je to světlo, které neomylně odhaluje každou lež, pýchu, sobectví, každé zlo, každý strach … Není tedy divu, že ho lidé často vnímají jako nepříjemně bodavé světlo. A některé slušné lidi, kteří si velmi zakládají na kvalitách svého lidství, tohle světlo popouzí k hněvu.

Ano, můžeme od Boha zarputile žádat jiné nabídky. Můžeme však přijmout tu, kterou nám dává. Můžeme s pohledem víry na Krista ukřižovaného přijmout nabídku odpuštění, smíření a dar nového života. A pokud jsme dar nového života už přijali, dovolme Ježíšovi, aby byl naším Spasitelem v každé další situaci.

-----

Nedovolme, aby se nabídka Boží spásy v Kristu stala naším odsouzením. Dovolme mu, aby jeho život cele prostoupil ten náš. Dovolme Synovi, aby byl Božím životem v nás. Nechme si darovat život, ve kterém je nemožné možným. Amen

Slovo na cestu: 1K 2, 9b-10a

Požehnání: Ř 15, 13

Telefon | +420 774 354 374

Email | lochotin@umc.cz

Ukázat na mapách | Přejít na Facebook

Adresa: Bolevecká náves 2016 / 2 | 323 00 Plzeň

Bankovní spojení: Fio banka a.s., 2800133169/2010

Přihlášení

IČ | 66365988

© 2024 ECM Plzeň 1 - Lochotín