EN | CZ 

Kázání 2022-11-27 - Zdeněk Eberle

06. Prosince 2022

Kázání na Lochotíně;27.11.2022, 1. neděle adventní, podle 1.12.2013

Ž 122; Iz 2,1-5; Ř 13,11-14; Mt 24,36-44 Jsi vzhůru? Jsi všímavý? A je to vůbec k něčemu dobré?

Advent (Adventus=příchod) v nás vzbuzuje různé asociace. Kdo jsme delší dobu v církvi, tak nás napadnou čtyři adventní neděle, adventní věnec, začátek církevního roku, příprava na Vánoce jako oslavu narození Krista, připomínka druhého příchodu Pána Ježíše, atd. Proč si to pořád dokola připomínáme a stejně lidé v naší společnosti o tom nic moc nevědí? Jedna z odpovědí je nasnadě: potřebujeme povzbudit svoji bdělost.

Ale ještě poznámka: V tyto dny jsem si uvědomil, že každé ráno je pro mne vlastně Adventem, či adventní výzvou!!!

Na vojně jsem byl u tehdy moderní zbraně a náš vojenský život se skládal z častých cvičných poplachů (všechny poplachy byly cvičné, protože nikdy tenkrát žádná válka nebyla) a my jsme si zvykli na to, že když ne my, tak naši velitelé o nich předem věděli, snad až na jeden. To jsme tenkrát ze šatny naší baterie viděli naše důstojníky rychle běhat dřív, než se rozezněl klakson, který ohlašoval bojový poplach. Byla to vlastně starost důstojníků, aby naše výsledky byly co nejlepší a spoléhali jsme, že nám to vždy nějak ulehčí.

Když se takto s despektem budeme dívat na každý Advent, který prožijeme, tak můžeme jít radši hned domů. Potřebujeme totiž, aby naše bdělost byla v našem vlastním zájmu skutečná.

Advent (příchod) si potřebujeme připomínat nejen na začátku církevního roku, ale daleko častěji.

Naše bdělost nepotřebuje povzbudit jen 4 neděle před Vánocemi, ale často (či dokonce stále).

Také ČEP má v nadpisu dnešního oddílu slova „Výzva k bdělosti“.

V.42: „Bděte tedy, protože nevíte, v který den (hodinu) váš Pán přijde.“

Ke slovu „bdít“ („být bdělý“) – gregorein – jsem nenašel nic jiného, než že to znamená „být bdělý, nespat“. A to ve vlastním i přeneseném smyslu slova!!! A Wikipedie říká: Bdělost, též vigilita je stav připravenosti a pohotovosti organismu k reagování na podněty. Jde o nezbytný předpoklad vědomí, protikladem bdělosti jsou stavy nevědomí, např. spánek nebo kóma. Bdělost může být v různém kontextu chápana velmi odlišně. Jedním z možných synonym je "duchovní bdělost" často označovaná za všímavost.

Bdělost je stav, kdy správně vyhodnocujeme podněty, které vnímáme. Je také řada různých stavů, kdy máme otevřené oči, ale nereagujeme správně. Protože jsme unavení nebo protože jsme zaměstnáni něčím jiným. Vím to ze své zkušenosti z nočních směn ve svém mládí.

Ač Pán Ježíš vyzývá k bdělosti, při jeho druhém příchodu většina lidí bdělá/připravená nebude. To je první zpráva dnešní neděle. V jaké skupině budeme my?

Snažíme se porozumět společnosti, ve které žijeme, aby naše svědectví bylo pravdivé. To je dobře. Ale platí: Jsme na světě, nejsme ze světa. Je tu napětí. Obecně vzato: před druhým příchodem to bude jasná paralela se světem před potopou. Člověk nemusí být úplně vedle, aby propásl druhý příchod.

Víte, jak můžeme ve vztahu k druhému příchodu Pána Ježíše usnout?Stačí dělat zcela automaticky to, co dělají jiní. Být řádný občan, pořádně pracovat, starat se o rodinu a plout po proudu s okolní společností.

Je to stav ne-bdělosti, kdy nespíme, ale jsme zcela zaměstnání něčím jiným. Nebo se uklidňujeme myšlenkou, že „to“ přece někdo řídí nebo hlídá. To je velký omyl. Každý z nás je tu odpovídá sám za sebe.

Jak poznat, bdíme-li či nebdíme? Máte nějakou metodu?

Špatně reagujeme. Jak se to pozná? Co to znamená? (Řidič na dálnici či silnici). Spolujezdec-řidič to pozná. (Řidič brzdí na poslední chvíli, jede z pruhu do pruhu, chvíli jede po krajnici, nevnímá provoz za sebou, neukazuje změny směru, …)Potřebuješ spolujezdce. Potřebuješ bratra nebo sestru, církev Pána Ježíše. Potřebuješ někoho, aby Ti řekl, že nereaguješ správně, že se asi s tebou něco děje. Musíš být ale ve stavu, kdy to uneseš, kdy nebudeš říkat: „No jo, no jo“, a nebudeš zlostný, že ti to někdo říká. Zdravá funkce těla Kristova ukáže, že nespíme. Zdravé reakce. (3 následující podobenství v bibl. textu to ilustrují – věrnost služebníků, 10 družiček, hřivny.)

Službu spolujezdce nám ale nemůže udělat laskavý soused, hodný spolupracovník v zaměstnání. Takový člověk totiž není řidičem na cestě života. Může nám prakticky pomoci, být moralistou, ale pro nás to bude ne-řidič. Potřebujeme někoho, kdo ví, jak se jede po cestě života.

Obtížněji se to pozná i podle toho, že (žijeme) jedeme s předvídavostí, nikoliv tupě. Jedeme tak, abychom mohli zastavit před překážkou, která by mohla být za zatáčkou, za obzorem. I když se nic neděje, řidič musí být připraven na neočekávané.Prasklá pneumatika, náledí na mostě, mlha. Potkávám spoustu anonymních řidičů, za kterými se jede skvěle; jedou tak akorát rychle, nebrzdí tam, kde bych také nebrzdil, atd. Ale potkávám řadu jiných řidičů, za kterými se trápím a oni nevědomky prověřují moje milosrdenství a trpělivost. Dej si pozor, za kým – obrazně – jedeš!!

Co to znamená prakticky být bdělý, i když si myslím, že nic nehrozí, že je klid. Dnes nežijeme v klidném světě, pozornost stoupá, ale ono to zase přejde. Nebo nepřejde, ale i v neklidu lze ztratit pozornost.

Nezapomeňte, že nikdy nevíte, kdy usnete. Víte jen, kdy se probudíte. Úlek při probuzení za volantem nám zvýší tep – ale to už je pozdě. Zkušenost propříště.

Byly, jsou a budou i nezdravé tendence očekávání druhého příchodu. Většinou (chce se mi říci: vždycky) začínají tyto nezdravé tendence fungovat při vypočítávání času. Na Pánu Ježíši můžeme vidět skutečné a pravé lidství, když se zařazuje mezi ty, kteří nevědí, kdy ten přijde. Pán Ježíš se podřizuje Otcovu rozhodnutí. Jakési hodiny ukazující čas máme: Izrael, další dění ve světě, … Ale Pán Ježíš nám doporučuje, aby očekávání druhého příchodu se nám stalo pobídkou v posvěcení (k posvěcení).

Apokalyptická literatura, kterou máme v Písmu, vždy vznikala v dobách, kdy Boží lid slevoval z věrnosti, kdy se zdálo, že Pán Bůh ze světa zmizel, kdy se stupňoval vnější tlak, kdy naopak zase rostla lhostejnost, nebo bujelo falešné učení.

Z Písma už nemůžeme vystopovat dobu po uzavření kánonu Bible, musíme studovat církevní dějiny. A není to záležitost pouze dvou minulých století, ale už i středověku.

Důrazy apokalyptiky jsou na varování před odpadnutím, napomínání k bdělosti a modlitbám, ke svědecké otužilosti, a k povzbuzení v důvěře v konečné vítězství Pána Ježíše. Ano, Pán Ježíš je středem našeho očekávání. V evangeliích jsou apokalyptické oddíly umístěny před utrpení Pána Ježíše, jeho smrt a vzkříšení. Už v tom můžeme vidět velký den Hospodinův. A můžeme se nechat povzbudit, že když je situace lidsky naprosto bezvýchodná, vítězí právě Ježíš. Tak to bude i při skonání věku. A je to přístupné pro všechny lidi. Všichni to mohou slyšet.

Pán Ježíš nám také neskrývá, že jeho druhý příchod rozdělí lidi velice ostře na ty, kteří s ním mají vztah a na ty, kteří s ním vztah nemají. Je to pro nás hnací motor ke svědectví i k modlitbám za naše nejbližší; aby mu patřili, aby se mu neztratili.

Nezdravé a nenormální je být připraven kvůli strachu z trestu. (Tak to vlastně bylo na vojně.) Máme-li statut Božích dcer a synů, čas Adventu je tu od toho, aby nás povzbudil v naději na to pravé, „ořechové“, Boží, originální, nepadělané, ale v tom pravém smyslu na „značkové“ té nejvyšší kvality. Čas Adventu je o naději, která povzbuzuje, dává novou sílu k novému přebírání podstatného mezi nepodstatným.

O tom letošním Adventu rozhodne také to, jaké chceme mít Vánoce. Jestli nás Vánoce stresují, poznamená to celý Advent. Jestli se na ně těšíme, i Advent bude podle toho vypadat. Mám na mysli také (a především) obsah Vánoc!!!

Advent je o bdělosti a o věrnosti. Obojí je „běh na velkou vzdálenost“. Víte, z dráhy vím, že největší únava je na konci směny, hlavně na konci noční směny. 4., 5. hodina ráno – to je krize. Tam se nejvíc usíná.

A tak si myslím, že čím blíže k druhému příchodu Pána Ježíše, tím to bude těžší. Ale vědět to, to už je pomoc.

Nevím, jak vy, ale často mám velký užitek z upoutávek besídkovým dětem na to, co bude v besídkách. A vždycky rozumím, co chtěli vedoucí říct. Dnes se chci pokusit vám ukázat, k čemu je dobrá bdělost a připravenost na druhý příchod Krista: to není jen pro ten okamžik příchodu, ale především pro to, co bude po tom. Prosím vás proto, o trochu nadhledu a fantazie.

Lidský život má počátek: ať už narozením nebo početím. Pak je kojenecký věk asi do 1 roku věku; a pak další etapy, vše je na PowerPointu a nadpisy na svitku před vámi.

Slovo na cestu: Ř 13,11-14 SNC „Mějte to vše na paměti tím spíše, že víte, v jak kritické době žijeme. Přišel už čas probrat se z netečnosti. Očekávané vysvobození se blíží. Noc se chýlí ke konci, den je přede dveřmi. Nechme tedy všeho, co patří do říše tmy, jako jsou pitky a nevázané zábavy, nemravnosti a bezuzdnosti, sváry a závist a připravujme se vstříc světlu. Všechno vaše jednání ať určuje Ježíš Kristus. Nevěnujte příliš pozornosti tělu, abyste se nestali otroky jeho potřeb.“

Požehnání: Ju 1,2 Milosrdenství, pokoj a láska ať se vám rozhojní! Amen.

Prameny: https://www.ustavprava.cz/blog/2019/02/etapy-psychickeho-vyvoje-lidskeho-zivota/

Stůl slova

Telefon | +420 774 354 374

Email | lochotin@umc.cz

Ukázat na mapách | Přejít na Facebook

Adresa: Bolevecká náves 2016 / 2 | 323 00 Plzeň

Bankovní spojení: Fio banka a.s., 2800133169/2010

Přihlášení

IČ | 66365988

© 2024 ECM Plzeň 1 - Lochotín